download boek in de media over de auteur contact
Problemen UWV door politiek verergerd

De Telegraaf zaterdag 26 mei, p. 3
Martijn Koolhoven in de katern Binnenland

Problemen UWV door politiek verergerd
Nog steeds chaos bij herkeuringen

De managers van de uitkeringsfabriek UWV, die leiding moeten geven aan (her)keuringen bij arbeidsongeschiktheid, blijken te zijn vastgelopen in ambtelijke molens. De maatregelen van de politiek hebben de afgelopen jaren averechts gewerkt en de problemen juist verergerd.

Uit onderzoek van dr. Loes Berendsen van de Inspectie Werk en Inkomen van het ministerie van Sociale Zaken komt een onthutsend beeld naar voren over de bureaucratie binnen het UWV, waar één miljoen keer per jaar over het (medische) lot van werknemers wordt besloten.
Zo schiet de communicatie met klanten ernstig tekort. “Het gaat vooral over cijfers, formules en codes. Het is makkelijker te spreken over 20.000 AW008’en (= code voor claimbeoordeling), dan het te hebben over 20.000 mensen die recht hebben op een beoordeling, maar die nog niet krijgen.”
Verder blijken managers in de praktijk meer bezig te zijn met “het produceren en begrijpen van cijfers” dan dat ze greep hebben op de kwaliteit van de WIA-uitkeringen (voorheen WAO).
Volgens de onderzoekster leven managers in een werkelijkheid van computerschermen: het computersysteem gaf bijvoorbeeld aan dat er 1600 beoordelingen liggen te wachten, maar vervolgens is onbekend ‘waar’ die dossiers dan liggen. De leidinggevenden raken zo ‘verstopt’ achter cijfers waardoor ze niet meer de taal van de artsen spreken. De districtsbazen vermijden de verzekeringsartsen, die de arbeidsongeschiktheid moeten beoordelen. In het regionaal overleg van de stafartsen mogen de districtmanagers niet aanschuiven. Door het grote tempo van veranderingen, worden ‘grote aantallen’ beoordelingen te laat uitgevoerd (in 2006 is 50 procent van de 35.000 WIA-keuringen niet op tijd uitgevoerd, dit percentage is inmiddels wel gedaald).
In een toelichting benadrukt Berendsen, die gisteren op het onderzoek promoveerde, dat de “bureaucratische drama’s” niet te wijten zijn aan individuele medewerkers. “Veruit de meeste mensen in mijn onderzoek willen zich voor de zaak inzetten. De organisatie moet echter omgaan met spanningen tussen de inhoud van sociaalmedisch werk en prestatiecijfers, die sterk door de politiek worden bepaald.” De bureaucratie is er de oorzaak van dat de kwaliteit van de dienstverlening zwaar onder druk staat.

« terug naar het overzicht